Forumindex Svenska Saab cabriolet forumet
Ett gratis forum från www.gratisforum.se
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Den första Saab cabben(om man bortser från några sonett)

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Saab länkar
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Rally
Site Admin


Registreringsdatum: 17 augusti 2007
Inlägg: 52
Ort: Karlstad

InläggPostat: 2007-09-01 10:29:15    Rubrik: Den första Saab cabben(om man bortser från några sonett) Svara med citat

http://www.ostgotasaabklubb.com/saabcab.htm
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Turbocab



Registreringsdatum: 05 januari 2008
Inlägg: 3

InläggPostat: 2008-01-05 22:16:42    Rubrik: Svara med citat

Hm, denna är jättefin och har en kul historia! Var bla med på saabcabs.com träffar i Norrköping och Kalmar, mkt läckert det hela....
_________________
4x glädje i stallet: 900Cab T16 1990, 900Aero 1988, 900 Turbo16S 1992, 900S 1991.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
gindemo



Registreringsdatum: 05 mars 2008
Inlägg: 7
Ort: Ärla

InläggPostat: 2008-03-05 22:46:17    Rubrik: Svara med citat

Den första Saab cabben

(om man bortser från några sonett)

....och de två protyperna på museét....
_________________
og900 turbo -88
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Cab No1



Registreringsdatum: 17 januari 2008
Inlägg: 5
Ort: Norrköping

InläggPostat: 2008-03-17 23:23:05    Rubrik: Svara med citat

gindemo skrev:
Den första Saab cabben

(om man bortser från några sonett)

....och de två protyperna på museét....

---------------------------------------------------------
Hej gindemo!

De två prototyperna på muséet byggdes efter ovan nämnda cab.
Detta är den först byggda prototypen, de andra byggdes senare.
_________________
900 cabriolet 1983/85
9-3 Aero Toppola
www.toppola.com
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Gäst






InläggPostat: 2008-03-18 11:54:44    Rubrik: Svara med citat

Cab No1 skrev:
gindemo skrev:
Den första Saab cabben

(om man bortser från några sonett)

....och de två protyperna på museét....

---------------------------------------------------------
Hej gindemo!

De två prototyperna på muséet byggdes efter ovan nämnda cab.
Detta är den först byggda prototypen, de andra byggdes senare.


Jag har svårt att tro att det stämmer, då de två första protyperna på museét var en förstudie hur cabben senare skulle se ut. Där den ena byggdes i USA.
De syns tydligt att dessa är förstudie bilar som inte håller så hög kvalitét.
Cabben i tråden ser precis ut som de som kom i produktion. Att det är den första som tillverkades i produktion betvivlar jag inte, efter förstudie bilarna.
Till överst på sidan
Cab No1



Registreringsdatum: 17 januari 2008
Inlägg: 5
Ort: Norrköping

InläggPostat: 2008-03-18 18:51:30    Rubrik: Svara med citat

"Jag har svårt att tro att det stämmer, då de två första protyperna på museét var en förstudie hur cabben senare skulle se ut. Där den ena byggdes i USA.
De syns tydligt att dessa är förstudie bilar som inte håller så hög kvalitét.
Cabben i tråden ser precis ut som de som kom i produktion. Att det är den första som tillverkades i produktion betvivlar jag inte, efter förstudie bilarna."
--------------------------------------------------------------

En liten historieberättelse med början år 1983...
Den första prototypen som byggdes av ASC i USA skulle ställas ut på Frankfurtsalongen 1983. Dock blev den inte så snygg då finnishen var riktigt dålig. Därför tog man prototyp nr 2 (även den byggd av ASC i USA)och lät lacka den i pärlemovit färg. Den ställdes ut på Frankfurtmässan istället för "ettan". Prototyp nr 1 ordnade man sedan till så att den såg bra ut och ställde ut den vid senare tillfällen. Båda bilarna var förstärkta genom ett kryssformat system under bilen. De hade båda ett annorlunda baksäte och allt var väldigt "prototyp-aktigt" men snyggt. Istället för vanligt glas var det plexiglas, de hade ett vitt enkelt tak m.m.
Därefter togs beslut att bygga 900:an som cab. Då byggde man ett antal förseriebilar.
När prototypchefen skulle lämna över en cabprototyp till muséet lämnades bil nr 2 dit (den hade ju visats officiellt först, dessutom hade den den pärlemovita färgen). Bil nr 1 ställdes undan. Den skulle skäras ned med övriga förseriebilar. Då förseriebilarna skars ned tog man istället delar från dessa samt krockprovsbilar och byggde om nr1. Den fick i princip samma utrustning och utseende som övriga 900 av årsmodell 1985 (den fick även en identitet från 1985). Taket togs från en krockprovsbil, kryss-stagen under bilen togs bort och ersattes av de ordinarie längsgående förstärkningar som produktionsbilarna hade.
Därefter ställdes den undan i garage till 1992/93. Då kom den av olika anledningar ut på marknaden och köptes av en ung och oförstående man som fortfarande äger den. Den killen visste först inte vad han köpt förrän advokater börja ringa och ställa frågor om hur han fick tag på den.
Tyvärr var inte bilen förstärkt på "bredden" så den fick plockas ned och förstärkas ordentligt enligt seriestandard. Under alla skärmar ser man att det är en prototyp då det finns mycket plåtar och lapptäcken som inte finns på produktionsbilarna.
Mellbergcabben med targatak är en helt annan historia som SAABs designer Björn Envall inte deltog i alls.
Både förre muséechefen Pelle Ruud och nuvarande muséechefen Peter Bäckström visste och vet och har delgivits all dokumentation om historien bakom denna bil som på ett annorlunda sätt kom ut på marknaden.
Lite kul kuriosa från den tiden då det kunde hända lite roliga saker i en liten biltillverkares värld.
_________________
900 cabriolet 1983/85
9-3 Aero Toppola
www.toppola.com
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
gindemo



Registreringsdatum: 05 mars 2008
Inlägg: 7
Ort: Ärla

InläggPostat: 2009-01-28 23:58:01    Rubrik: Svara med citat

OK, jag är övertygad!
Trevlig läsning.
_________________
og900 turbo -88
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Cab No1



Registreringsdatum: 17 januari 2008
Inlägg: 5
Ort: Norrköping

InläggPostat: 2009-02-05 22:43:39    Rubrik: Svara med citat

gindemo skrev:
OK, jag är övertygad!
Trevlig läsning.



Very Happy

Ser fram emot att se dig och din bil på B-motor & og900 cabriolet-träffen söndagen den 28 juni i Norrköpingstrakten, du kommer väl?
_________________
900 cabriolet 1983/85
9-3 Aero Toppola
www.toppola.com
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
gindemo



Registreringsdatum: 05 mars 2008
Inlägg: 7
Ort: Ärla

InläggPostat: 2009-02-06 02:04:22    Rubrik: Svara med citat

Cab No1 skrev:

Ser fram emot att se dig och din bil på B-motor & og900 cabriolet-träffen söndagen den 28 juni i Norrköpingstrakten, du kommer väl?


Jo, jag räknar med att komma.
Måste få lite tid över i vår att fixa lite saker på bilen så den är i topptrim tills dess.
_________________
og900 turbo -88
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Saab länkar Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.06 sekunder att ladda.